עמוד הבית
אודותינו
תכנית עבודה בית ספרית
דבר המנהל
פרטים להתקשרות
תקנון
פרטים היסטוריים
סיפור ההקמה
כתבו עלינו
הפעלה במצבי חירום
סיום שנה תשע"א
הצהרת הורים בתחילת שנה"ל
אבני דרך בעשייה החינוכית - סיכום מחצית א' תשע"ב
פעילות בנושא זיכרון השואה - תשע"ב
חמ"ד של חברותא
כללי רישום משמעת, ציוני בחינות
טובה הימליך ז"ל, הספד לשלושים, י' באלול תשע"ב
חמ"ד ועד - תלמידות שכבת י"א מראינות ניצולי שואה
יו"ר וועד הורים תשע"ד - מר אבי קדוש, נייד 050-5515225
בית חינוך כמשפחה
בית חינוך כמשפחה
שבתות קבוצה
שבתות מברכים
טיפוח זהות יהודית- ציונית
מדרשת "מנחם"
שבוע החמ"ד תשע"א
למידה מרחוק- מכתב לתלמידות
שאלות ותשובות
כמה טיולים וסיורים יש בשנה?
האם יש הנחות בשכר לימוד
כיצד משתחררים מיום הלימודים?
האם יש שיעורים חופשיים במהלך היום?
מהו התל"ן ומדוע עולה הרבה כסף?
כיצד נקבע לוח המבחנים וכמה מבחנים יש בשבוע?
מתי מתחיל ומתי נגמר יום הלימודים?
כיצד קובעים את הרמה בעברית?
האם יש עזרה מיוחדת לתלמידות ש"קצת" מתקשות?
מהן תוכניות העידוד למצויינות?
כיצד משבצים את התלמידות בכיתות ז'?
כיצד משבצים את התלמידות להקבצות של מתמטיקה ואנגלית?
היכן מרגישים תוספת "תורנית" באולפנית?
האם מותר לשים "לק" על הצפרניים?
מהם השיעורים הנוספים בתל"ן?
פורומים
צור קשר









חיפוש באתר





כל הדפים

אודותינו

פעילות בנושא זיכרון השואה - תשע"ב


הנחלת זיכרון השואה באולפנית שח"ם - קרית אתא

כשבעים שנה חלפו מאז השואה של העם היהודי. ניצולים ששרדו הולכים ומתמעטים ועוד רגע קט ולא תהיה עדות בגוף ראשון על שעבר על העם היהודי בתקופה נוראה זו.

באולפנית אנו משקיעים מחשבה רבה כיצד להפגיש את התלמידות מידי שנה עם מה שקרה באותם ימים אפלים. בכל פעם, מזווית שונה ובאמצעים דידקטיים מגוונים.

אחד העקרונות המרכזיים בעבודתנו הוא להפוך את התלמידות לחלק בלתי נפרד ממאמץ ההנצחה והלימוד. שלא יהיו פאסיביות, כמאזינות או כצופות, אלא שיהיו מעשיות, שייקחו חלק משמעותי בכל מערך התכנון, ההכנה והביצוע של ימי הזיכרון.

הלמידה היא שש שנתית והתוכניות שלובות זו בזו. הן מתקיימות בכל שנה ולא מאפשרות לזיכרון להידחק לשוליים, אלא להיות נר תמיד לרגלינו.

תוכנית: שש שנתית:

1. בכל שנה מבקרת כל תלמידה במוזיאון אחר העוסק בהנחלת זיכרון השואה.

במקרה של ביקור חוזר יושם דגש על נושא אחר. למשל במוזיאון לוחמי הגטאות: יד לילד או מרד גטו וורשה וכו'.

2. בכל שנה מתקיים יום עיון על ידי גורמי חוץ בנושא אחר הקשור להנחלת זיכרון השואה.

3. בכל שנה נחשפת תלמידה לעדות של ניצול שואה או בן הדור השני לשואה.

4. בכל שנה מתקיימות פעילויות בשני ימי זיכרון על פי לוח השנה העברי – י' בטבת וכ"ח בניסן. פעם פעילות סביב טקס הזיכרון ופעם פעילות בחדר הנצחה.

5. צפייה בהצגות חוץ בנושא השואה.

6. הכנת יומני קריאה על ספר שנכתב בעקבות השואה והקמת תערוכה.

7. עידוד ולווי תלמידות בפרויקט "נוער נאמן זיכרון שואה" פועל במכון ע"ש אייבשיץ בחיפה.

8. הוצאת משלחת תלמידות למסע בפולין.


פרויקט "חדר ההנצחה"

אחת החוויות שנחרתה עמוק בלב תלמידות האולפנית שהשתתפו במשלחת לפולין לפני כעשרים שנה היתה טקס ההנצחה אותו קיימו בחדר הישראלי באושוויץ. התלמידות ציינו כי הקראת שמות נספים באינטימיות של חדר ההנצחה גרמה להן להרגיש קשר אישי לכל אחד מהשמות והן הרגישו כאלו איבדו מישהו מבן משפחתם. מששבו לארץ החליטו התלמידות להקים חדר הנצחה באולפנית ולערוך בו טקס זיכרון במרכזו הקראת שמות נספים. זה היה הבסיס למיזם של הקמת חדר הנצחה המתקיים מאז בכל שנה באולפנית. הקו המנחה במיזם הוא אחריות התלמידות לאירוע. הוא מתוכנן על ידן ומבוצע על ידן.

במשך השנים עבר השרביט לתלמידות כתות ט' שלקחו ולוקחות חלק בפרויקט "נוער נאמן זיכרון שואה".

מה כולל המיזם?

1. בחירת נושא להנצחה.

2. הכנת חדר התייחדות

3. הכנת "יד " לנספים.

4. פעילות אינטראקטיבית בחד ההנצחה.

תהליך ההכנה

לאחר שנבחר נושא ההנצחה, מאתרות הבנות בשטח האולפנית מקום בו הן מעוניינות להקים את החדר. תפאורת החדר ממחישה בדרך של קישוט, אביזרים, תערוכת ציורים, מוסיקה וכל רעיון אחר את הנושא הנבחר. פינה מיוחדת מוקדשת להנצחה.

מהלך האירוע

כדי לשמור על אינטימיות ולהגביר את עוצמת החוויה הפעילות מיועד לשכבה [כ-50 תלמידות].

הפעילות בכל שנה היא שונה והבנות משתדלות לא לחזור על אותה פעילות.

דוגמאות לפעילות:

1. הפקת חוברת המכילה עדויות, או יצירות ספרותיות בנושא המונצח

2. הפקת עיתון בנושא השואה, אותו קוראים בצוותא בחדר ההתייחדות.

3. הקרנת קטעי סרטים סביב נושא.

4. פעילות של התלמידות. הצגת התוצרים יוצרת מעין טקס אלטרנטיבי בסופה.

חדר הנצחה לאנה פרנק

השנה ייחדו התלמידות את הפעילות לדמותה של אנה פרנק.

התלמידות הכינו חדר ששחזר את מקום המחבוא של משפחת פרנק בהולנד.

המקום שנבחר , מתחת לחדר המדרגות המוביל למקלט בית הספר, תרם לתחושה שהרגישה אנה בזמן כתיבת יומנה.

מאחורי ארון משרדי בו הונחו קלסרים עבים הוכן חדר של פי תמונת המחבוא של אנה פרנק.

על הקירות סביב נתלו תמונות לפי תקופות חייה של אנה. התלמידות האירו את התמונות והקריאו פרטים ביוגרפיים סביב התמונה.

לאחר מכן נחלקו הבנות לקבוצות עבודה. כל קבוצה קיבלה חלק מהיומן של אנה , שעסק בנושא אחר. הן התבקשו לבצע מספר משימות ולהציג את התוצר. אחת המשימות הייתה משימת הנצחה לילד שלא שרד את המסתור.

לאחר הפעילות דיווחה ספרנית האולפנית על ביקוש רב לספר "יומנה של אנה פרנק" והדבר מעיד על הצלחת הפעילות.


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share
אולפנת שחם - קרית אתא
כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר